Opadelen peliarvostelu no. 9: Mass Effect Trilogy

Hyvää N7 päivää vaan kaikille. Sen kunniaksi. Spoilereilla olisi hyvin houkutteleva arvostella mutta en sitä kuitenkaan tee. Tämän johdosta tietty spekulaatio (lue: lopetus) jää hyvin ympäripyöreäksi. Juonipaljastuksen takia myös quote osion sanojan jätän ”mysteeriksi”.

Mass Effect (1-3)

immagini.4ever.eu-mass-effect-3-159380

”You exist because we allow it, and you will end because we demand it.”
– ”The vanguard of your destruction”

Biowaren luoma Mass Effect trilogia on ehdottomasti modernin pelialan merkkipaaluja, jolla on todella vankka fanipohja. Eikä suotta, sillä trilogia yhdistää erinomaisen kiehtovan tarinan (jossa toki omat valitettavat epäkohtansa) sulavaan ja hauskaan pelattavuuteen, mielenkiintoiseen universumiin ja persoonallisiin hahmoihin. Pelisarja loikkasi ihmisten tietoisuuteen ensimmäisen osan myötä mutta oikeastaan toisen osan jälkeen pelejä ympäröivä hype nousi aivan uudelle tasolle, mikä asetti kolmannelle installaatiolle valtavat paineet päättää saaga onnistuneesti. Nykyään pelisarja on suuren arvostuksen asemassa, vaikka tarinan lopetus aiheuttikin valtavan myrskyn internetissä, minkä johdosta monille faneille on jäänyt ristiriitaiset fiilikset trilogiasta.

Vaikka Mass Effect on jaettu kolmeen peliin, on kyseessä nimenomaan yksi jatkumo ja kokonaisuus. 2007 vuonna julkaistu Mass Effect starttaa tarinan tiiviisti ja tehokkaasti käyntiin. Linnunradan galaksi on ympäriinsä asutettua ja galaktista yhteisöä johtaa valtavan Citadel avaruusaseman neuvosto, joka koostuu voimakkaimpien rotujen edustajista. Ihmiskunta on noussut parin sadan vuoden aikana raketin lailla muiden rotujen tietoisuuteen ja paikka neuvostossa ei ole kaukana mutta kaikki eivät tämän nuoren rodun nousukiidosta pidä. Päähenkilö komentaja Shepard lähetetään tarinan alussa selvittämään ihmisten siirtomaaplaneetan Eden Primen kohtaloa, kun yhteys planeettaan on katkennut. Tämä on ihmisille mahdollisuus nousta neuvostoon Shepardin näyttöjen kautta, mutta samalla Shepardille näytön paikka nousta mystisen Spectre tittelin haltijaksi eräänlaiseksi neuvoston agentiksi, jolla on valta toimia operaatioissaan jopa lainvastaisella tavalla, mikäli tilanne sitä vaatii. Eden Primella alkavat tapahtumat johtavat kuitenkin Shepardin suuren historiallisen mysteerin äärelle, joka saattaa todistaa legendaksi luultujen Reaper olentojen olemassaolon todelliseksi; uhka joka saattaa tarkoittaa koko galaksin laajuista joukkosukupuuttoa.

Näistä asetelmista tarina lähtee rullaamaan ja kuten odottaa saattaa, mikään ei ole ihan sitä miltä näyttää ja suuria juonenkäänteitä tarjotaan runsaasti pelaajan iloksi. Trilogian tarina ja sen luoma tunnelma ovatkin selkeästi Mass Effect sarjan suurin vahvuus; originaali konsepti on kehitetty erinomaisella rytmityksellä ja jännityksen kasvattamisella alusta loppuun. Ensimmäinen Mass Effect luo vahvan pohjustuksen tarinalle ja antaa hyvän käsityksen pelaajalle siitä mistä kaikessa on kyse. Toinen osa kuljettaa tarinankerrontaa luovalla tavalla eteenpäin tuoden mukaan uusia paljastuksia, syventäen kokonaisuutta runsaasti. Kolmas osa on luonnollisesti se mahtipontisin finaali, jossa jännitteet säilytetään loppuun asti erittäin tyylitajuisesti. Siksi onkin hyvin harmillista, että kolmannen osan suuri loppuratkaisu on niin epälooginen ja se aiheutti valtavan huutomyrskyn fanien keskuudessa. Lopetus ei ole suoranaisesti huono ja jos sitä ei mieti liian syvällisesti niin se on jopa hyvin toimiva, mutta suuremmassa tarkastelussa se on yksinkertaisesti järjen vastainen suhteessa siihen, mitä pelisarjassa annetaan tapahtumilla ymmärtää. Lopetuksen seurauksena fanit ympäri maailmaa alkoivat kehitellä teoriaa, joka on äärimmäisen kiehtova ja tekisi lopusta ei pelkästään loogisen vaan myös ehkä nerokkaimman tarinanpäätöksen pelien historiassa Bioshock Infiniten rinnalle. Harmillisesti Bioware on kuitenkin todennut teorian perusteettomaksi jälkeenpäin, mikä jättää hiukan kitkerän maun suuhun.

Hahmot ovat koko saagan ajan erittäin onnistuneita ja luultavasti monet henkilöt jäävät historiaan elämään moderneina klassikkoina. Eri rotujen edustajista muodostuva kirjava porukka vaihtuu pitkin saagaa mutta luotujen hahmojen taso pysyy koko ajan hyvin mielenkiintoisena ja omaperäisenä. Ääninäyttelijät ovat loistavia ja monipuoliset dialogivaihtoehdot ja peliin vaikuttavat kriittiset valinnat muodostavat vahvan tunnesiteen pelaajan ja hahmojen välille. Pelaaja alkaa oikeasti välittämään tarinan hahmoista ja sen takia vaikeiden valintojen edessä on hankala tehdä päätöksiä. Dialogivaihtoehtojen lisäksi pelaaja pystyy valitsemaan Shepardille persoonallisuuden tekemällä joko diplomaattisia päätöksiä (paragon mittari), bad-ass-fuck-the-world tyylisiä rajuja tekoja (renegade mittari), tai näiden sekoitusta. Tämä on erittäin mielekäs lisä ja antaa pelaajalle oivan mahdollisuuden vaikuttaa pelin kulkuun omalla tavallaan. Kaikki nämä asiat antavat runsaasti jälleenpeluuarvoa trilogialle, kun aina asiat voi tehdä eri tavalla (olkoonkin, että lopputulos päättyy aina samoihin valintoihin). Ja mikä parasta, aina seuraavaan Mass Effect osaan pystyy lataamaan edellisen pelin päätökset, mitkä muokkaavat peliä päätösten mukaiseksi.

Tarina, hahmot ja juonenkulun variaatiot on luotu kaiken lisäksi hyvin dramaattisen elokuvamaiseen tyyliin, mikä tekee näistä peleistä melkeinpä puoliksi elokuvia ja puoliksi pelejä. Tämä ei syö kuitenkaan itse pelattavuudesta pois tippaakaan, sillä pääjuonen lisäksi sivutehtäviä on kaikissa peleissä paljon ja suuri osa niistä liittyy pelin hahmoihin, mikä syventää persoonallisuuksia runsaasti. Erityisesti Mass Effect 2:lla sivutehtävien mielekkyys on luotu erinomaisesti ja tämä onkin trilogiasta kokonaisuutena laadukkain aina hahmoista tunnelmaan ja juonikuluista pelattavuuteen. Aina tehtäviin ja tilanteisiin lähdettäessä pelaaja saa Shepardin lisäksi kaksi muuta hahmoa mukaansa, joilla kaikilla on omat vahvuutensa ja erikoisuutensa, minkä ansiosta erilaisia tehokomboja pystyy kokeilemaan runsaasti. Aseita saa pelin aikana myös paljon käyttöön mutta tämän lisäksi erikoisvoimilla on suuri rooli, olit sitten hakkeroiva tech, bioottisia voimia käyttävä biotic tai ronskisti asevoimalla jylläävä soldier. Lisäksi peleistä löytyy näiden luokkien sekoituksia Shepardille valittavaksi, joita on kehitetty mukavasti peli peliltä eteenpäin. Tämä tuo edelleen jälleenpeluu arvoa saagalle, mikä on ehdoton plussa.

Huonoja puolia lopetuksen lisäksi trilogiassa on hyvin vähän. Ensimmäinen Mass Effect on ehkä vielä hiukan tökerö pelattavuudeltaan mutta tämäkin paranee huomattavasti kakkosella ja kolmosella. Ensimmäinen osa on myös hiukan lyhyt päätapahtumapaikkojen rajoittuessa 5-6 paikkaan mutta myös tässä kohden jatko-osat paranivat huimasti. Hahmojen voimien/aseiden/suojuksien kehittely vaihtelee myös peli peliltä ja mikään malli ei ole huono. Näistä Mass Effect 2:n toiminnoista pidän eniten. Mass Effect trilogia on yksinkertaisesti erittäin laadukas scifi-toiminta-draama pelisarja, jossa lähes kaikki palaset ovat kohdallaan; omaperäisyys, hahmot, tarina, pelattavuus, hauskuus, dialogi, hahmokehitys, hahmojen voimien kehitys, kaikki hipovat timanttisuutta. Yhteensä trilogian läpipelaamiseen kuluu noin 90 tuntia, mikä on määrällisesti oikein oivallinen; ei liian lyhyt, eikä liian pitkä. Kaikki nämä seikat ovat suuresti vaikuttaneet siihen, miksi tästä saagasta on muodostunut yksi merkittävimmistä pelisarjoista minulle, enkä usko tämän taian ja lumouksen häipyvän koskaan. Mass Effect 4 -pelistä on jo trailereita tullut ulos ja odotan tätä innolla, vaikka se ei enää Shepardin tarinaan sijoitukaan. Mass Effect universumi ja mytologia on kuitenkin niin kiehtova, että en usko Biowaren epäonnistuvan neljännellä installaatiollaan. Sitä odotellessa voi aina uudestaan ja uudestaan palata tähän trilogiaan, joka on lopun hämmennyksestään huolimatta (mikä ehdottomasti laskee muuten erinomaisen kolmososan pisteitä) lähes täydellinen pelikokemus ja nimenomaan kokonaisuus, josta ei kannata yksittäisiä osia pelata ilman muita.

”Organic life is nothing but a genetic mutation, an accident. Your lives are measured in years and decades. You wither and die. We are eternal, the pinnacle of evolution and existence. Before us, you are nothing. Your extinction is inevitable. We are the end of everything.”
– ”The vanguard of your destruction”

Arvosanat:
Mass Effect: 9,4/10
Mass Effect 2: 9,5/10
Mass Effect 3: 9,0/10

Kokonaisarvosana: 9,3/10

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi